Συχνές Ερωτήσεις

Ό,τι χρειάζεται να ξέρεις για την ασφαλή οδήγηση!
Tips για την ασφαλή οδηγική συμπεριφορά και τη σωστή συντήρηση του οχήματός σου.

Ποια σημάδια πρέπει να προσέξεις μόλις περάσει τα 100.000 χλμ το αυτοκίνητό σου;

Αν το όχημα σου είναι ή πρόκειται να μπει στη μέση ηλικία (80.000-100.000 χλμ), υπάρχουν συγκεκριμένα μηχανικά μέρη που πρέπει να προσέξεις.

Δεν παίρνει εύκολα μπροστά; Μπαταρία!
Μια κοινή μπαταρία ανάλογα με τον τύπο της (agm, gel ή με υγρά), στα 4 με 6 χρόνια θα χάσει απόδοση και θα χρειαστεί αντικατάσταση. Ένας γρήγορος έλεγχος σε ένα συνεργείο συνήθως είναι αρκετός για να γλιτώσεις από χρονοβόρες και πολλές φορές μάταιες προσπάθειες για να βάλεις μπρος.

Αν ο δείκτης είναι κολλημένος στους 130 βαθμούς
Είναι σημαντικό να κάνεις ένα τσεκ στον δείκτη θερμοκρασίας στο καντράν. Αν η θερμοκρασία είναι υψηλή ή χαμηλή με βάση το κανονικό, ενδέχεται να υπάρχει θέμα στο σύστημα ψύξης του κινητήρα. Πιθανές αιτίες για αυτό είναι προβλήματα στην αντλία νερού ή στο θερμοστάτη. Και στις δύο περιπτώσεις, θα χρειαστείς εκτίμηση από ειδικό, γιατί αλλιώς αυτό μπορεί να είναι καταστροφικό για το όχημά σου.

Αν είναι μόνιμα αναμμένο το λαμπάκι βενζίνης
Καλό είναι να κάνεις έναν έλεγχο του συστήματος τροφοδοσίας για την τρόμπα βενζίνης, σε κάποιο συνεργείο. Συνήθως η τρόμπα καυσίμου δεν σε ειδοποιεί, απλώς υπερθερμαίνεται και σε κάποια φάση σε εγκαταλείπει. Οι ειδικοί συνιστούν να το ελέγχεις προληπτικά σε αντίστοιχες περιπτώσεις.

Ο ιμάντας χρονισμού σε εγκαταλείπει χωρίς προειδοποίηση
Επειδή ο ιμάντας χρονισμού δεν προειδοποιεί όταν πρόκειται να σε εγκαταλείψει, για να προλάβεις τις καταστάσεις, καλό είναι να ακολουθείς τα σέρβις του κατασκευαστή. Μια άλλη εναλλακτική αν δεν ακολουθείς το παραπάνω, είναι να αλλάζεις ιμάντα κάθε 4-5 χρόνια ή στα 60.000- 80-.000 χλμ. Μην το αμελείς γιατί οι επιπτώσεις μπορεί να είναι καταστροφικές για τον κινητήρα.

Διαρροή στον κινητήρα;
Ο κινητήρας διαθέτει διαφόρων μεγεθών φλάντζες κεφαλής, έτσι ώστε να διασφαλίζεται ότι δεν θα υπάρχουν διαρροές υγρών και συμπίεσης. Με τα χρόνια, κάποιες από αυτές σκληραίνουν με αποτέλεσμα να εμφανίζονται διαρροές. Συνήθως ένας οπτικός έλεγχος ή μια "συμπιεσομέτρηση" από τον μηχανικό για διαρροές, επιβεβαιώνει εάν υπάρχει σχετική βλάβη.

Δυσκολεύεσαι να αλλάξεις ταχύτητα;
Ισως υπάρχει πρόβλημα στη μετάδοση κιβωτίου ταχυτήτων. Γενικά, οποιαδήποτε μεταβολή στη συμπεριφορά της μετάδοσης του αυτοκινήτου σου (π.χ. σκληρό πετάλι συμπλέκτη, πατινάρισμα ταχυτήτων, δυσκολία στην επιλογή ταχύτητας, κ.α. ) θα πρέπει να ελεγχθεί άμεσα από μηχανικό.

Τι πρέπει να ελέγξεις στo αυτοκίνητό σου πριν φύγεις για διακοπές;

Λάδια
Το κάθε πότε πρέπει να ανανεώνονται τα λάδια διαφέρει ανά μοντέλο, αλλά μπορείς να το βρεις στο εγχειρίδιο του αμαξιού. Για να ελέγξεις και μόνος σου όμως τα λάδια θα χρειαστεί να προμηθευτείς ένα δείκτη στάθμης λαδιού που σου δείχνει το επίπεδο πλήρωσής του.

Υγρό φρένων
Συμπιέζει τα σωληνάκια των φρένων και κάνει τα τακάκια να σφίγγουν, ώστε να επιβραδύνεις. Αν παρατηρήσεις το πεντάλ να έχει αίσθηση σφουγγαριού τότε σημαίνει ότι πρέπει να ανανεώσεις το υγρό γιατί μάλλον έχει πάρει αέρα στα σωληνάκια των φρένων.

Υγρό παρμπρίζ
Γενικά, στα μεγάλα ταξίδια μπορεί να προκύψουν και εναλλαγές καιρικών φαινομένων. Οπότε το υγρό για τον καθαρισμό του παρμπρίζ θα πρέπει να είναι στη θέση του, και γεμάτο.

Ρευστό υδραυλικού τιμονιού
Για τα αυτοκίνητα που διαθέτουν υδραυλικό τιμόνι, το υγρό αυτό χρειάζεται για να κάνουν την κίνηση και τη διαχείρισή του ευκολότερη για σένα.

Είδη έκτακτης ανάγκης
Δεν μιλάμε μόνο για τα υλικά πρώτων βοηθειών του φαρμακείου, αλλά και εργαλεία που μπορεί να σου χρειαστούν σε περιπτώσεις βλάβης: κατσαβίδια, κλειδιά, φακός, καπάκια, πυροσβεστήρας, γρύλος, καλώδια ρεύματος, προειδοποιητικό τρίγωνο κ.α

Φορτισμένη μπαταρία
Χρειάζεσαι ένα πολύμετρο ή μετρητή μπαταρίας για να κάνεις τον σωστό έλεγχο. Ενα μέτριο τέτοιο εργαλείο δεν κοστίζει παραπάνω από €10. Μία σωστά γεμάτη μπαταρία θα δείξει τουλάχιστον 12,6V.

Πίεση ελαστικών
Ο έλεγχος της πίεσης του αέρα των ελαστικών είναι απαραίτητος. Ο έλεγχος θα πρέπει να γίνεται με κρύα λάστιχα, να μην είναι ζεστά από την οδήγηση δηλαδή. Τα τσεκάρεις καλά και κοιτάς αν χρειάζονται φούσκωμα. Μην ξεχνάς ότι το αυτοκίνητο θα είναι φορτωμένο με πιο βαρύ από το συνηθισμένο του φορτίο. Αυτό σημαίνει ότι τα λάστιχα θα πρέπει να είναι κατά 10-15% περισσότερο φουσκωμένα από το σύνηθες, για να μπορούν να ανταποκριθούν σωστά. Στο εγχειρίδιο λειτουργίας του οχήματος, έχει αναλυτικά τα επίπεδα πίεσης που αρμόζουν στα λάστιχα σου.

Κλιματισμός
Είναι σημαντικό να ελέγχεις αν τα κλιματιστικά του αυτοκινήτου λειτουργούν σωστά. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι υψηλές θερμοκρασίες εν ώρα οδήγησης, επηρεάζουν αρνητικά την απόδοση του οδηγού.

Μήπως ήρθε η ώρα να βγάλεις το παιδικό κάθισμα από το αυτοκίνητο;

Ο κανόνας – και ο νόμος – λέει ότι το παιδικό κάθισμα είναι υποχρεωτικό μέχρι να κλείσει το παιδί τα 12 χρόνια ή μέχρι να φτάσει το 1,35. Για να είναι προσδεδεμένο με ασφάλεια, πρέπει η ζώνη να εφαρμόζει σωστά και να ακουμπά στα πιο γερά σημεία του σώματός του.

  • Ποιά είναι η πιο σωστή θέση για το παιδικό κάθισμα;
    Οι πίσω θέσεις θεωρούνται ασφαλέστερες. Η μεσαία θέση του πίσω καθίσματος είναι η πιο ασφαλής καθώς αυτό το σημείο έχει τη μεγαλύτερη απόσταση από κάθε πλευρά του αυτοκινήτου. Αν δεν υπάρχουν υποδοχείς ζώνης σε αυτή τη θέση, συνιστάται αυτή πίσω από τον συνοδηγό καθώς οι συγκρούσεις από τη δεξιά πλευρά του αυτοκινήτου είναι ελαφρά μικρότερες.

  • Τοποθέτηση καθίσματος με φορά προς τα μπροστά ή προς τα πίσω;
    Σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ, τα παιδιά πρέπει να ταξιδεύουν σε κάθισμα που βλέπει προς τα πίσω, τουλάχιστον μέχρι να κλείσουν τα 2. Μπορούν να αρχίσουν να ταξιδεύουν σε κάθισμα που βλέπει μπροστά όταν το κεφάλι τους βρίσκεται πιο ψηλά από το πάνω μέρος του καθίσματος ή όταν βάρος τους υπερβαίνει το βάρος για το οποίο είναι κατασκευασμένο το κάθισμα.

Τι γίνεται αν έχει κεραυνούς ενώ οδηγείς;

Αντίθετα με άλλα φυσικά φαινόμενα, όπως για παράδειγμα πυρκαγιά ή πλημμύρα, το αυτοκίνητό σου μπορεί να σε προστατεύσει από τους κεραυνούς!

Και αυτό γιατί το αυτοκίνητό σου θα λειτουργήσει σαν ένας “κλωβός Faraday”. Τι είναι όμως αυτό; Το αυτοκίνητό σου είναι από μέταλλο. Το υλικό αυτό επιτρέπει στο ρεύμα να περνάει από μέσα του, χωρίς να επηρεάζει ότι βρίσκεται στο εσωτερικό του. Αυτό σημαίνει ότι λειτουργεί σαν ένα πλέγμα στο εσωτερικό του οποίου απουσιάζουν τα ηλεκτρικά πεδία και ηλεκτρομαγνητικά κύματα.

  • Σε περίπτωση που σε πετύχει η κακοκαιρία στον δρόμο, αν το αυτοκίνητό σου είναι από μέταλλο - και η οροφή του! - κλείνεσαι μέσα. Κλείνεις παράθυρα, ώστε να μην μπορεί να περάσει ο κεραυνός στο εσωτερικό.
  • Αποφεύγεις να παρκάρεις κάτω από δέντρο ή μετασχηματιστή. Το καλύτερο που μπορείς να κάνεις είναι να βρεις καταφύγιο μέσα ή κάτω από ένα ανθεκτικό κτίριο.
  • Ανάβεις τα φώτα κινδύνου και σβήνεις τη μηχανή.
  • Δεν αγγίζεις κανένα μεταλλικό ή ηλεκτρικό εξάρτημα, ούτε χρησιμοποιείς το τηλέφωνο, ακόμα και αν δεν είναι συνδεδεμένο με το αυτοκίνητο.
  • Δεν αγγίζεις το ραδιόφωνο, τα πεντάλ των ποδιών, τις λαβές των θυρών ή το τιμόνι.
  • Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να βγεις από το αυτοκίνητο, για παράδειγμα να καθαρίσεις το παρμπρίζ αν ρίχνει χαλάζι, γιατί μπορεί να χτυπηθείς από κεραυνό. Μόνο αφού περάσει η καταιγίδα, μπορείς να βγεις. Και πριν το κάνεις, άσε αρκετό χρόνο να περάσει, γιατί η αστραπή μπορεί να χτυπήσει την ίδια θέση δύο φορές!

Ποια είναι τα πιο συχνά λάθη που κάνεις όταν οδηγείς;

Όλοι κάνουμε λάθη όταν οδηγούμε και έχουμε κακές συνήθειες, οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν αδεξιότητα, νευρικότητα, βιασύνη και στρες σε εμάς και τους γύρω μας. Ακόμη και να θέσουν σε κίνδυνο κάποιον.

1. Επιτάχυνση στο πορτοκαλί
Το πορτοκαλί φανάρι υποτίθεται ότι είναι μια προειδοποίηση ότι το κόκκινο φως πρόκειται να εμφανιστεί, οπότε πρέπει να αρχίσεις να επιβραδύνεις. η συγκεκριμένη κίνηση έχει αποδειχθεί ως η πιο σημαντική αιτία συγκρούσεων που προκαλεί υπερ καταστροφικά ατυχήματα.

2. "Τι είναι φλας;"
Χρησιμοποίησε αυτό το στικ με τους δείκτες, κάτω αριστερά από το τιμόνι ή στα δεξιά του, ανάλογα με το μοντέλο που οδηγείς, για να δηλώσεις στους φίλους οδηγούς γύρω σου για πού το βάζεις. Να κανονίσουν κι οι υπόλοιποι την πορεία τους δηλαδή.

3. Υπάρχει ακόμη πιο σωστή θέση από αυτήν στην οποία κάθεσαι
Μπορεί να αισθάνεσαι πιο άνετα με τον επιπλέον χώρο για τα πόδια, αλλά αυτό μπορεί επίσης να προκαλέσει έλλειψη ελέγχου και καθυστερηση στο χρόνο αντίδρασης, όταν ένα ξαφνικό πρόβλημα εμφανίζεται στον δρόμο ή μέσα στο αυτοκίνητο. Ο γενικός κανόνας είναι ότι πρέπει αφενός να φτάνεις εύκολα στα πεντάλ, αφετέρου να είσαι αρκετά όρθιος ή όρθια ώστε να χρησιμοποιείς εύκολα όλους τους καθρέπτες του οχήματος.

4. Απόσπαση προσοχής
Η χρήση κινητών τηλεφώνων κατά την οδήγηση προκαλεί περίπου 1,6 εκατομμύρια ατυχήματα κάθε χρόνο.Το 21% μάλιστα των νέων σε ηλικία οδηγών που εμπλέκονται σε θανατηφόρα ατυχήματα αποσπάστηκαν από τα τηλέφωνά τους τη στιγμή του δυστυχήματος.

5. Υπερβολική επιτάχυνση
Όσο πιο άνετα νιώθεις, τόσο πιο πιθανό να αυξήσεις ταχύτητα. Και το θέμα δεν είναι μόνο ότι θέτεις σε κίνδυνο εσένα και τους συνοδοιπόρους σου - που είναι το κυριότερο όλων - αλλά δεν σε συμφέρει και οικονομικά. Όταν πατάς συχνά το πεντάλ για να μειώσεις την απόσταση, εξίσου γρήγορα μειώνεται και το καύσιμο, άρα χρειάζεται πιο συχνή ανανέωση, άρα πιο συχνά το χέρι στη τσέπη.

6. Αργή οδήγηση στη λωρίδα διέλευσης
Έχεις πιάσει τη λωρίδα σου και έχει κατασκηνώσει. Μπορεί να έχεις καλή πρόθεση, αλλά δεν σημαίνει ότι μπορείς να πας όσο αργά θέλεις. Όταν πηγαίνεις πιο αργά από το ελάχιστο όριο, όχι, δεν είναι ασφαλές. Δεν προκαλείς μόνο "αναστάτωση" στους φίλους οδηγούς γύρω σου, αλλά μπορεί να καταλήξεις να φας και κλήση, και κάτι μας λέει ότι δεν το θες αυτό.

7. Οι καθρέφτες σου μάλλον δεν είναι σωστά ρυθμισμένοι
Η πλειονότητα των οδηγών κινείται με τους καθρέφτες εκτός θέσης ή που δεν έχουν ρυθμιστεί σωστά. Οι καθρέφτες πρέπει να είναι έτσι τοποθετημένοι ώστε να βλέπεις τι γίνεται πίσω σου, ποιος έρχεται, προς τα πού θέλει να πάει, πόσο κοντά σου βρίσκεται. Και ναι, πάντα θα υπάρχει ένα «τυφλό σημείο» στους πλευρικούς καθρέφτες, το πρόβλημα όμως ενισχύεται όταν ο καθρέφτης ρυθμίζεται τόσο άσχημα ώστε εσύ (ο οδηγός) να βλέπεις μόνο τη δική σου λαβή πόρτας και όχι τα αυτοκίνητα που οδηγούν δίπλα σου.

8. Πίεση ελαστικών: ούτε λιγότερο ούτε περισσότερο
Η διατήρηση της σωστής πίεσης στα λάστιχα μπορεί επίσης να σου εξοικονομήσει χρήματα στην αντλία αερίου. Προφανώς ξεφούσκωτα ή χαλαρά θα σου προκαλέσουν πρόβλημα, από φθορά μέχρι επικινδυνότητα στην οδήγηση. Και τα υπερφουσκωμένα, από την άλλη, μειώνουν τη διάρκεια ζωής του ελαστικού κυρίως όμως αλλάζουν τα χαρακτηριστικά του ελαστικού με κίνδυνο αλλαγής του ορίου φρεναρίσματος αλλά και της λειτουργίας του πλευρικού τοιχώματος από το πολύ φούσκωμα. Γενικά, καλό είναι τα ελέγχεις τακτικά, κι ας μην αναβοσβήνει το λυχναράκι ένδειξης.

9. Φώτα ημέρας ή νύχτας;
Εκτός από τα "μεγάλα φώτα" που τα χρησιμοποιείς το βράδυ, υπάρχουν και φώτα ημέρας, στα περισσότερα μοντέλα αυτοκινήτων τουλάχιστον. Πολλοί δεν τα παίρνουν τοις μετρητοίς ή ακόμα χειρότερα, τα χρησιμοποιούν για βραδινές εξόδους, λανθασμένα, καθώς τα φώτα της ημέρας είναι πιο χαμηλά από τα νυχτερινά φώτα και δεν παρέχουν τον απαραίτητο φωτισμό. Δώσε βάση στη χρήση τους, καθώς μελέτες έχουν δείξει ότι η διατήρησή τους (αντίστοιχα βραδινών ή φώτων ημερας) μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των πιθανοτήτων σύγκρουσης έως και κατά 10%.